En logotyp är ett märke som ofta följer med företaget under lång tid framöver. Genom att få det rätt från början undviker ni att få problem längre fram.
1. Håll det enkelt
En avancerad logotyp, med skuggor, färgtoningar och kanske till och med bilder gör den svår att applicera på alla platser som ni kanske önskar i framtiden. Dessutom är en enkel logotyp oftast snyggare än en med extra krusiduller.
Titta på framgångsrika logotyper; Apple, Nike, Adidas, Spotify… De är relativt simpla!
2. Begränsa antalet färger
Många nyframtagna logotyper, inte minst för små företag, innehåller ofta många olika färger. Kanske är det kunskapen kring hur tryck går till som har tappats bort, till förmån för vanan av digitala skärmar som visar alla färger, som gör att man inte tänker på antalet färger när man tar fram sin logo. När det gäller papperstryck är det oftast inget problem längre, det mesta trycks i 4-färg och därmed går det bra. Men till vissa trycksaker, och de allra flesta profilprodukter, trycks varje färg för sig. Det innebär ett stort antal schablonkostnader, en för varje färg, likväl som extra tryckkostnader till dessa produkter.
En rekommendation är därför att försöka hålla sig till en eller två färger, eller att åtminstone ha en version av logon som fungerar bra med 1-färgstryck utan att tappa företagets igenkänningsfaktor.
3. Skapa den i rätt program – vektoriserad
Över åren har vi sett många logotyper skapade i bildredigeringsprogram, främst Photoshop, eller till och med i Word. En sådan logo tappar snabbt i kvalité när den skall göras större, och i vissa fall går den inte att använda alls.
Använd Adobe Illustrator för att ta fram din logotyp, och se till att all text är konverterad till banor, för att få en logotyp som fungerar för all användning.
4. Färger som fungerar
Vi tar ett varv till kring det här med färgerna, för det gäller att ha lite koll på både trycktekniker, skärmvisningar och vad allt innebär. De tre vanligaste färgmodellerna som används är RGB, CMYK och Pantone (PMS).
RGB är färgerna som skärmen visar. CMYK är det som används som standard till papperstrycksaker. Pantone är färdigblandade färger som används delvis i papperstryck men främst vid andra typer av tryck som screentryck och tampotryck.
Dessa tre har olika färgrymder, där RGB kan visa fler färger än CMYK, och Pantone kan få till specialeffekter som metallic eller neon.
När du tar fram din logo kommer du därför stå med tre versioner; en för webben, en för papperstryck och en för pantonetryck. Och du vill såklart att dessa skall vara så lika som möjligt.
Mitt tips är därför följande: Välj din färg i CMYK, som är den minsta färgrymden, och konvertera därifrån till RGB och Pantone. Då slipper du stå med en fin logo som inte går att trycka.