Att designa/ skapa affischer eller posters är ett roligt och spännande uppdrag som ger en utmaning för alla som arbetar med grafisk design. Den behöver vara enkel nog att uppfattas på håll, komplex nog att skapa intresse och innehållsrik nog för att förmedla allt man vill ha sagt. För oss som tryckeri i Göteborg är det en av de vanligaste produkterna som vi producerar och det är alltid roligare att trycka en riktigt snygg affisch än en halvmesyr, därför har vi valt att ta fram några tips till dig som arbetar med att skapa din egen affisch.
Beståndsdelarna i en affisch är generellt de samma, med skillnader mellan fördelningen av dem: Grafik, titel, datum, beskrivning och call to action.
1. Bestäm ditt fokus
Ditt fokus bestämmer posterns fördelning. Är målet med din affisch att visa upp en bild eller grafik? Kanske är det reklam för en person, där personens namn är den intresseväckande faktorn? Fundera på vad som är kärnan i ditt budskap och gör det tydligt på affischen. Det handlar också oftast om att väcka uppmärksamhet på ett eller annat sätt – något som får folk att gå närmare och läsa det mer finstilta.
Räkna inte med att folk läser hela affischen på en gång!
2. Använd intressanta typsnitt, men inte oläsliga
En affisch i Arial kan vara passande för en akademisk föreläsning men kanske inte för så mycket annat. Det finns många spännande typsnitt att välja mellan och även ett antal som är gratis. Vissa är dock så spännande att man knappt kan läsa vad det står – och det vill vi ju undvika. Kombinera spännande med läslighet.
Det finns ett flertal typsnitt helt gratis hos exempelvis DaFont, där du kan titta runt och testa dig fram. Undvik dock att blanda för många typsnitt i samma trycksak, 2-3 är lagom om man lyckas para ihop dem – annars kanske det är bättre att bara variera med en fetstilsvariant av ett enstaka typsnitt. Tänk också på att affischen gärna skall gå att tyda på håll.
3. Färger som passar bra ihop
Vissa färger passar helt enkelt bra ihop. Svart passar visserligen oftast bra till det mesta, men är man osäker kan man använda sig av en onlinetjänst för att skapa snygga färgscheman.
Ett exempel är Coolors.co där du kan välja en eller flera färger som du vill ha med och låta tjänsten generera färger som matchar. Även här gäller det att för många inte är någon höjdare för din poster. Välj ut en eller två färger som du vill ha och generera fram övriga tills du känner dig nöjd. Under vägen kan du låsa fler och fler färger i generatorn och på så sätt få ett väldigt personligt färgschema.
4. Grafik och bilder
En affisch utan varken bild eller grafik lever endast om man har riktigt snygg typografi. I de flesta fall vill man dock att affischen skall ha en rejäl bild. Allra helst skall man såklart ha en bild som avspeglar affischens fokus till fullo, men ibland har man helt enkelt inte det och då får man ge sig ut på jakt.
Det finns ett flertal såkallade StockPhoto-sajter där man kan köpa bilder, vi har till exempel använt oss av Shutterstock tidigare. Nu finns det även ett par sidor som erbjuder högupplösta bilder utan upphovsrätt (såkallade CC0-licenser), i varierande kvalité. Dessa är även okej att använda för kommersiella syften, som det oftast är fråga om när man skapar affischer.
Två exempel på sajter med gratis CC0-bilder är:
och
Titta runt och prova på flera olika bilder och stilar – du behöver inte låsa dig till den första snygga bild som du hittar.
5. Tomt utrymme
Tomt utrymme förstärker det som finns. Istället för att fylla din poster med information kan det vara bättre att låta budskapets kärna stå för hela fiolen och låta det få extra mycket utrymme.
Lägg stora mellanrum mellan affischens olika beståndsdelar så blir ditt budskap tydligare. Några förespråkar nästan löjligt stora mellanrum och som någon en gång sade är perfektion inte när det inte finns mer att lägga till, utan inte finns mer att plocka bort.
6. Anpassa efter din placering
Beroende på var du tänkt sätta upp din affisch ställs olika krav på innehållet. Behöver du locka in folk på håll eller visa en riktning på långt avstånd? Eller är det sådant som vanligtvis går under finstilt som är det viktigaste och din affisch sättas upp i en trång korridor?
Utformningen bör vara anpassad till omgivningen – och det finns inget som säger att man inte kan ha flera varianter för samma evenemang på olika platser. Placeringen påverkar också valet av färgschema. Om din affisch skall sättas upp på en vit vägg vill du förmodligen inte ha primärt vit affisch utan någonting som sticker ut. Och det går alldeles ypperligt att trycka flera varianter av sina affischer, för olika platser som kanske kräver olika budskap.
7. Gör en mindre variant
För att komma ihåg ett budskap måste människor nås av det flera gånger. På vissa platser passar det dessutom bättre att sätta upp mindre affischer i exempelvis A4.
Det är också ypperligt bra att även göra flyers som komplement till affischen. De är inte särskilt dyra och är snabba att sprida ut. Passa på!
Till sist
Att skapa affischer är en rolig och lärorik uppgift – men glöm inte det grundläggande för all originalframställning: Använd ett layoutprogram, allra helst Adobe InDesign. Ställ in rätt slutformat, och tre millimeter utfall. Titta gärna igenom vår Guide för trycksaksframställning och kontakta oss när det är dags att trycka din snygga affisch!